IRAP behandeling voor paarden

De afkorting IRAP betekend Interleukine-1 receptor antagonist, het is een stofje dat door witte bloedcellen gemaakt wordt. Het heeft een ontstekingsremmende werking en wordt gebruikt om ontstekingsreacties in gewrichten en slijmbeurzen te remmen. Het grote voordeel van hiervan is dat het een lichaamseigen stof is en daardoor niet doping positief is. Het wordt gemaakt door bloed af te nemen, dit wordt vervolgens op speciale wijze verwerkt zodat de witte bloedcellen IRAP gaan produceren. Vervolgens wordt het serum (de waterige fractie van het bloed) met daarin de IRAP gescheiden van de rest van het bloed. Dit serum kan vervolgens gebruikt worden om een gewricht of slijmbeurs mee te behandelen.

Artrose bij paarden

Eén van de meest voorkomende oorzaken van kreupelheid is artrose. Artrose is een degeneratieve aandoening van het gewricht, met name van het gewrichtskraakbeen. De oorzaak van artrose is meestal slijtage van het kraakbeen. Deze slijtage is (nog) niet te herstellen. De ontstekingsreactie die volgt op het ontstaan van de slijtage kunnen we wel dempen. Deze ontstekingsreactie kan namelijk leiden tot verdere beschadiging van het kraakbeen. Dat gebeurd doordat bij een ontstekingsreactie er meer synovia (gewrichtsvloeistof) wordt aangemaakt, maar deze is slechter van kwaliteit. Dit komt de smering van het gewricht niet ten goede. Ook komen er cytokines vrij, dit zijn signaalstoffen die de ontstekingsreactie stimuleren wat ook leidt tot afbraak van gezond kraakbeen.

Het verschil tussen een gezond en een artrotische gewricht

Een gezond en artrotisch gewricht.

De ontstekingsreactie die op gang komt heeft tot doel om beschadigd kraakbeen op te ruimen, vaak wordt hierbij ook gezond kraakbeen aangetast. Hierdoor ontstaat vaak een soort vicieuze cirkel waarbij het gewricht steeds verder aangetast wordt. Om de ontstekingsreactie te dempen kunnen we het gewricht behandelen met ontstekingsremmers of IRAP

Hoe werkt IRAP bij paarden?

IRAP is een middel om ontstekingen te remmen in gewrichten en slijmbeurzen. Het is gebaseerd op een lichaamseigen eiwit waardoor het minder risico op bijwerkingen heeft en niet doping positief is. IRAP staat voor Interleukine-1 Receptor Antagonist Protein. Interleukine-1 is een cytokine, een ontstekings stimulerend stofje dat onder andere vrijkomt bij kraakbeenschade. IRAP blokkeert de receptoren van dit interleukine-1 cytokine en remt daarmee de ontstekingsreactie. Hierdoor werkt IRAP ontstekingsremmend, het kan de overvulling en pijnlijkheid van een gewricht verminderen. Door de ontsteking te remmen kunnen we de vicieuze cirkel doorbreken en verdere aantasting van het gewricht voorkomen. De al aanwezige schade in het kraakbeen is echter niet te herstellen.

Hoe wordt IRAP gemaakt?

IRAP wordt gemaakt door bloed af te nemen, dit bloed wordt in een speciale buis gedaan met glasachtige bolletjes. Door deze bolletjes worden de witte bloedcellen gestimuleerd om ontstekingsremmende stoffen te gaan produceren, waaronder IRAP. Hiervoor moet het wel 24 uur in het laboratorium onder speciale omstandigheden bewaard worden. Daarna wordt het bloed gecentrifugeerd, daardoor zakken de bloedplaatjes, rode en witte bloedcellen naar de bodem. Het serum (bloedvocht) met daarin de IRAP wordt vervolgens afgezogen en in injectiespuitjes overgebracht. Meestal levert dit 5-7 spuitjes op. Dit betekent dat één bloedafname 5-7 behandelingen mogelijk maakt. Niet gebruikte spuitjes worden in de vriezer bewaard voor het moment dat dit ooit weer nodig zou zijn. Overigens wordt de bloedafname en bereiding van IRAP onder steriele omstandigheden uitgevoerd.

Een set met IRAP injecties

De voordelen van IRAP

IRAP is een goed en wetenschappelijk bewezen middel om te gebruiken bij artrose en slijmbeurs ontstekingen. Doordat het gebruik maakt van lichaamseigen stoffen is het niet doping positief. Hierdoor heeft het gebruik van IRAP ook minder risico’s op bijwerkingen in vergelijking met corticosteroïden. Corticosteroïden worden vaak gebruikt bij artrose engewrichtsproblemen maar als deze te vaak op korte termijn gebruikt worden dan kan dat juist nadelig zijn voor het kraakbeen. Daarnaast zijn we beperkt in de hoeveelheid corticosteroïden die we kunnen gebruiken, des te hoger de dosering des te groter het risico op bijwerkingen wordt. Een mogelijke bijwerking van corticosteroïden bij paarden is hoefbevangenheid, dit komt gelukkig maar zelden voor.

Het nadeel van IRAP

Het enige nadeel is dat het een duurdere behandelmethode is in vergelijking met corticosteroïden.