IRAP behandeling voor paarden

De afkorting IRAP betekend Interleukine-1 receptor antagonist, het is een stofje dat door witte bloedcellen gemaakt wordt. Het heeft een ontstekingsremmende werking en waardoor we het kunnen gebruiken om ontstekingsreacties in gewrichten en slijmbeurzen te remmen. Het grote voordeel van IRAP is dat het een lichaamseigen stof is, en daardoor niet doping positief is. We maken het door bloed af te nemen en dit op speciale wijze te verwerken zodat de witte bloedcellen IRAP gaan produceren. Vervolgens scheiden we het serum (de waterige fractie van het bloed) met daarin de de interleukine-1 receptor antagonist van de rest van het bloed. Dit serum gebruiken we om een gewricht of slijmbeurs mee te behandelen.

Artrose bij paarden

Één van de meest voorkomende oorzaken van kreupelheid is artrose. Artrose is een degeneratieve aandoening van het gewricht, met name van het gewrichtskraakbeen. De oorzaak van artrose is meestal slijtage van het kraakbeen. Deze slijtage is (nog) niet te herstellen. De ontstekingsreactie die volgt op het ontstaan van de slijtage kunnen we wel afremmen. De ontstekingsreactie is een natuurlijke reactie van het lichaam op beschadigingen in het gewricht. Een ontstekingsreactie in het gewricht kan echter ook leiden tot verdere beschadiging van het kraakbeen. Dit komt omdat er door de ontstekingsreactie ook meer synovia (gewrichtsvloeistof) wordt aangemaakt.  De synovia wordt echter slechter van kwaliteit. Dit komt de smering en voeding van het gewricht niet ten goede. Hierdoor ontstaat er vaak een soort vicieuze cirkel waarbij het gewricht langzaam steeds verder aangetast wordt.

Het verschil tussen een gezond en een artrotische gewricht

Een gezond en artrotisch gewricht.

De ontstekingsreactie in het gewricht ontstaat doordat beschadigde cellen ontsteking stimulerende stoffen afgeven. Deze ontsteking stimulerende stoffen worden ook wel cytokines genoemd.  Een van de cytokines die in een gewricht een grote rol spelen in het aanwakkeren van de ontstekingsreactie is Interleukine-1.

Hoe werkt IRAP bij paarden?

IRAP is een middel om ontstekingen te remmen in gewrichten en slijmbeurzen. Het is gebaseerd op een lichaamseigen eiwit waardoor het minder risico op bijwerkingen heeft en niet doping positief is. IRAP staat voor Interleukine-1 Receptor Antagonist Protein. Interleukine-1 is een cytokine, een ontstekings stimulerend stofje dat onder andere vrijkomt bij kraakbeenschade. IRAP blokkeert de receptoren van dit interleukine-1 cytokine en remt daarmee de ontstekingsreactie. Hierdoor werkt IRAP ontstekingsremmend, het kan de overvulling en pijnlijkheid van een gewricht verminderen. Door de ontsteking te remmen kunnen we de vicieuze cirkel doorbreken en verdere aantasting van het gewricht voorkomen. De al aanwezige schade in het kraakbeen is echter niet te herstellen.

Hoe wordt IRAP gemaakt?

IRAP maken we  door bloed af te nemen, dit bloed doen we in een speciale buis met glasachtige bolletjes. Deze bolletjes stimuleren de witte bloedcellen om ontstekingsremmende stoffen te gaan produceren, waaronder IRAP.  Dit kost wel tijd, we bewaren het bloed 24 uur in het laboratorium onder speciale omstandigheden. Daarna draaien we het bloed af, daardoor zakken de bloedplaatjes, rode en witte bloedcellen naar de bodem. Het serum (bloedvocht) met daarin de IRAP scheiden we vervolgens van de rest en doen we in injectiespuitjes. Meestal levert dit 5-7 spuitjes op. Dit betekent dat we met één bloedafname 5-7 keer kunnen behandelen. Niet gebruikte spuitjes bewaren we in de vriezer voor een volgende keer. Overigens nemen we het bloed af en bereiden we de IRAP onder steriele omstandigheden. Dit om (gewrichts)infecties te voorkomen.

Een set met IRAP injecties

De voordelen van IRAP

IRAP is een goed en wetenschappelijk bewezen middel wat we gebruiken bij artrose en slijmbeurs ontstekingen. Doordat het gebruik maakt van lichaamseigen stoffen is het niet doping positief. Hierdoor is het risico op bijwerkingen bij IRAP ook veel kleiner in vergelijking met corticosteroïden. Corticosteroïden gebruiken we vaak bij artrose en gewrichtsproblemen en werken zeer goed. Maar we kunnen corticosteroïden niet te vaak op korte termijn gebruiken,  dat kan juist nadelig zijn voor het kraakbeen. Daarnaast zijn we beperkt in de hoeveelheid corticosteroïden die we kunnen gebruiken. Des te hoger de dosering des te groter het risico op bijwerkingen wordt. Een mogelijke bijwerking van corticosteroïden bij paarden is hoefbevangenheid, dit komt gelukkig maar zelden voor na het gebruik van corticosteroïden.

Het nadeel van IRAP

Het enige nadeel  van IRAP is dat het een duurdere behandelmethode is in vergelijking met corticosteroïden.