Huidproblemen bij paarden

Huidaandoeningen komen veel voor bij paarden. Vooral in de zomerperiode als de paarden op het land lopen zien we regelmatig verschillende soorten huidproblemen voorkomen. Het meest voorkomende huidprobleem bij paarden is mok. Mok is een verzamelnaam voor huidproblemen in de kootholte. Dit kan allerlei oorzaken hebben. Andere veel voorkomende huidaandoeningen zijn allergieën, parasieten en auto-immuun problemen.

Hoe herken ik een huidprobleem bij mijn paard?

Huidproblemen kunnen zich op verschillende manieren uitten, veel huidaandoeningen gaan gepaard met duidelijke afwijkingen aan de vacht en huid.  Denk daarbij aan kale plekken, korstjes, zwellingen, roodheid van huid of soms wondjes. Andere symptomen van een huidaandoening kunnen soms wat minder opvallend zijn zoals jeuk. Paarden met jeuk aan hun benen gaan vaak staan stampen. Als ze jeuk hebben aan hun staart of romp kunnen ze gaan schuren aan bijvoorbeeld de stalwanden of voerbak. Door het schuren kunnen er echter ook kale plekken ontwikkelen.

Wat voor huidprobleem heeft mijn paard?

Het moeilijke bij huidproblemen is dat de huid maar een beperkt reactie vermogen heeft. De huid kan maar op een beperkt aantal manieren op prikkels reageren. Daardoor kunnen veel verschillende aandoeningen op elkaar lijken en is vaak aanvullend onderzoek nodig om tot een diagnose te komen. Sommige huidaandoeningen hebben een heel typisch beeld en zijn praktisch op het eerste gezicht al te diagnosticeren.

Kale plekken, korsten en bultjes rondom de flank

Een huidprobleem rondom de flank

Vochtbulten tgv een allergische reactie

Bulten tgv een allergische reactie

Wanneer moet ik contact opnemen met de kliniek?

Veel kleine huidproblemen zijn prima zelf te behandelen, denk hierbij aan mok of zonnebrand. Bij twijfel is het verstandig om even contact op te nemen voor overleg. Als het huidprobleem echter niet verbeterd ondanks behandeling of steeds erger wordt dan is het verstandig om een afspraak te maken met een van onze dierenartsen.

Onderzoek, diagnostiek en behandeling bij een huidprobleem

Bij een langer bestaande huidaandoening is het heel belangrijk om eerste goed het verloop te weten. Daarbij kunnen foto’s van de aangedane plek soms heel nuttig zijn. Bij het klinische onderzoek zullen we heel het paard uitgebreid bekijken en afvoelen. Vaak kunnen we op basis van het klinisch onderzoek al wel een waarschijnlijkheidsdiagnose stellen en op basis daarvan gaan behandelen. Als de behandeling echter niet aanslaat of onvoldoende verbetering geeft is het noodzakelijk om aanvullend onderzoek uit te voeren om tot een definitieve diagnose te komen.

Er zijn meerdere aanvullende onderzoeken mogelijk bij huidproblemen. Bij een verdenking op parasitaire problemen kunnen we een afkrabsel maken en dit in het laboratorium laten onderzoeken op parasieten zoals mijten en luizen. Bij mok, wondjes of korstjes kan het soms erg zinvol zijn om een swab af te nemen voor bacterieel onderzoek. Ook is het mogelijk om haren in te sturen voor een schimmelkweek. Soms is het ook noodzakelijk om een biopt te nemen. Dat wil zeggen dat we een klein stukje huid verwijderen onder lokale verdoving. Dit kan in het laboratorium microscopisch onderzocht worden om te kijken wat voor een reactie er in de huid plaats vindt.

Meer informatie over huidproblemen

Meer informatie over huidaandoeningen kunt u hieronder vinden. Deze bibliotheek zal komende tijd nog verder uitgebreid worden met artikelen over huid problemen.

Huidaandoeningen